Tuesday, January 23, 2007

Våldsam första strejkdag..


Nu har mörkret fallit över Beirut och på alla håll runtom i landet har under dagen kaos och våldsamheter präglat strejken. En strejk som utvecklades till inbördes konflikter mellan oppositionens medlemmar och regeringsympatisörer. Oppositionen som under 52 dagar har protesterat och demonstrerat samt tältat med över 1500 tält utanför ministeriepalatset valde nu att ta steget längre; strejka och stänga av vägar runt om i Libanon. Regeringens koalitionsledare gick ut och manade sina anhängare att gå ut i arbete och att inte strejka. Bland annat Gaegae, som är Lebanese Forces (partiet som vad delaktiga i Sabra och Shatila massakern)partiledare, manade alla att gå ut på gatorna och trotsa strejken. När oppositionen började strejken med att stänga av vägar drabbade de samman med regeringsympatisörer, och våldsamheter bröt ut. Regeringsympatisörer som inte stödjer strejken gick våldsamt fram och på många håll i landet angrep de oppositionen som stod och blockerade vägarna. Bilden ovan toga jag i eftermiddags. Jag personligen stödjer strejken och ställer mig hårt mot regeringen. Vi får hoppas på att det hela inte utvecklas till ett inbördeskrig. Tyvärr så har redan två dött, och 44 skadats. Jag förväntar mig att den siffran höjs kraftigt, i alla fall de skadade. Nu säger jag att att det förhoppningsvis blir en Godnatt, och förhoppningsvis också en God Morgon...

3 comments:

Raúl Urrutia said...

Det är intressant att läsa din blogg och följa rapporteringen i Sverige. Statlig teve var tydlig med att påpeka att det inte bara var Hizbollah som strejkade, men tyvärr kan inte detsamma sägas om de andra nyhetsprogrammen.

Rätta mig om jag har fel, men jag trodde det var falangistpartiet som låg bakom massakrerna i Sabhra och Shatila. Har inte koll på det tydligen.

Unknown said...

Instämmer i Rauls ord om att det är intressat att följa din blog!
Dock kan jag nog inte hålla med om att statlig TV är särskillt mycket bättre. Igår tyckte jag de hela framställdes som en religös strid, men kristna, muslimer finns väl på båda sidor?

Sen undrar jag samma sak som Raul. I minna källor (mesta dels skolböcker och annat...) står det att de var falangistpartiet som låg bakom massakern i sabhra och Shatila. Har jag missuppfattat något?

Åter igen tack för en bra blog!

vänligen,

mikael

Mona Nasser Aldin said...

Hej Raul och Mikael,

Angående Falangistpartiet och LF. Jodå, ni har delvis rätt. Falangistpartiet skapade under kriget på 80-talet väpnad gren, ungefär som en militär. Den grenen kallade de Lebanese Forces. Samir Gaegae var då ansvarig för LF. Sen i slutet på 80-talet bröt sig LF ur Falangistpartiet. Hoppas det förtydligade allt. Kul att ni gillar bloggen. Synd bara att allt det här händer. Libanon är ett kul land att leva i, känns som om allt rasar samman. Vi hörs!!