Thursday, January 25, 2007

När ondskan tar över världen...

(Det här skrev jag idag innan våldsamheterna bröt ut vid Arabiska Universitetet i Beirut)

Mellanöstern ska förnyas, det har USA varit väldigt tydlig med den senaste tiden. "The New Middle East" ska Libanon vara en del av har USAs utrikesminister Condoleza Rice betonat om och om igen under sina flitiga besök här i Libanon. Hon, samt Israels premiärminister Ehud Olmert, stödjer den nuvarande regeringen styrd av Fouad Seniora. För mig så innebär ett amerikanskt stöd (samt ett israeliskt stöd) en varningssignal på att det inte står rätt till. USA vill väldigt gärna disarmera och eliminera Hizbollah, Libanons väpnade motståndsrörelse. Jag är varken en fanatiker eller praktiserande muslim, men när ondskan vill ta över världen och införa demokrati efter eget tycke i mellanöstern, så stödjer jag muslimska Hizbollah. I Palestina så valde folket Hamas efter att en demokratisk process av fria val ägde rum, men USA med Bush i spetsen var inte nöjda. Att ett palestinskt folk demokratiskt valde fram Hamas att representera dem i den palestinska regeringen var inte acceptabelt. Idag så kräver USA omval i Palestina. De kräver ett omval i ett annat land än sitt men samtidigt så kräver de av Syrien och Iran att inte lägga sig i Libanons inre angelägenheter. USA och regeringen i Libanon anser att alla steg som den inre oppositionen (bestående av ett flertal partier från alla religiösa grupper) tar är direkta order från Syrien och Iran. Det vore märkligt om Michel Aoun, partiledare för Free Patriotic Movement och medlem av oppositionen, idag skulle ta order från Syrien då han under flera år levde i politisk exil i Frankrike och jämnt krävde Syriens tillbakadragande från Libanon. Jag kräver av USA att ta ett steg tillbaka, sluta spela världsherrar och komma över sitt storhetsvansinne.... Hizbollah är en del av det libanesiska folket, acceptera det!

1 comment:

Unknown said...

Även om jag tyvärr inte är särskillt påläst om libanon så känner jag igen det mesta från palestina som jag studerat dessto mer. Att vara demokrat innebär även att partier du inte sympatiserar med kan komma till makten. Konstigt att västvärlden som haft "demokrati i 100 år" inte förstått det ännu...