Tuesday, June 5, 2007

Väst har skapat en tiggarnation...

Vill bara kommentera angående finansiella bidrag till palestinier och den palestinska staten som Anders Österberg skrev om på sin blogg. Jag har kommit i nära kontakt med palestinier här i Libanon, bland annat i flyktinglägret Shatila här i Beirut som jag besökt flera gånger i samband med mitt examensarbete och en sak har irriterat mig under en lång period.

Palestinier har hållits på avstånd från sitt land med hjälp av just pengar. UNRWA, United Nations Relief and Works Agency, har under 50 år pumpat pengar för att finansiera lägren med sjukvård, elektricitet vatten skolor etc. Jag menar inte att handlingen är dålig, men jag tror att det är västs sätt att "inte göra något" egentligen.

För hade de nationer och NGOs som skänkt alla dessa pengar och dylikt verkligen arbetat FÖR den palestinska saken OCH staten och pressat Israel så hade palestinierna inte funnits i flyktingläger över hela mellanöstern.

Jag ser det mer som en förolämpning att UNRWA idag ens existerar. Den palestinska saken borde vara löst. Men eftersom det egentligen inte är eller har varit viljan från väst, så är palestinierna idag fortfarande flyktingar. Bistånd är inte lösningen. Palestinierna vill se mindre pengar och mer rättvis politisk vilja från världen. Tro mig, de palestinska undgomarna jag träffat anser sig övergivna och förnedrade. De har inget värde. De anser att de straffas för att väst försökte utrota judarna.

Att palestinierna vants vid "tiggeri" och "välgörenhet" märktes när Hamas kom till makten och väst valde att strypa bidragen. De palestinska områden kollapsade nästan. Det märktes hur ostabilt "land" de tilläts att utvecklas till. Min mening är att man har inte tillåtit palestinierna att utvecklas, för att kunna pressa dem ekonomiskt för att få igenom politiska krava, som egentligen inte gynnar palestinierna. Det i sin tur leder till att de aldrig kommer att kunna bilda en oberoende stat.

Väst har skapat en tiggarnation.

1 comment:

Leif Johansson. said...

Du skriver mycket om väst men glömmer tydligen arabländerna.