Saturday, June 2, 2007

Veckans "bomb" i Beirut

Rädslan för sprängattentat i Libanon ligger högt på befolkningens listor. Jag är inte bättre jag själv. Sist så var det i torsdags. Jag satt på balkongen i mörkret och drack te, Ali var på väg hem och jag spanade efter hans bil. Men jag spanade också efter möjliga bilar som kunde köra förbi och dumpa någon form av sprängladdning. Bilar körde förbi på gatan men jag fick inte uppleva så mycket action, då.

Men efter det att Ali kommit hem, bara 5 minuter senare. så hördes en dov smäll. Vi satt fortfarande på balkongen då. Mitt emot Alis kontor, bara 400 meter från där vi bor, hade någon slängt en handgranat. Skadorna var lindriga. Mysigt, eller hur?

Nu har det varit lugnt sen dess, men "Fatah Al Islam" och den Libanesiska armèn skjuter på varandra för fullt i norra libanons palestinska flyktingläger "Nahr Al Bared". Nu har det hållit på i 2 veckor. "Fatah Al Islam" är för övrigt ingen palestinsk organisation, utan en blandning av fundamentalister från en rad olika nationaliteter som brukar våld och terror för att inrätta sina egna värderingar. En bunt knäppskallar med andra ord.

Jag tror att den Libanesiska armèn kommer att flygbomba lägret för att få ut dom. I Libanon så pågår nu en massa konspirationsteorier angående varför det här händer just nu. De politiska sidorna skyller på varandra. Jag kommer att skriva ett inlägg om det senare.

No comments: