Sunday, June 3, 2007

Dagens bild

foto:Mona Nasser-Aldin
Dagens bild är också dagens "helikopter som USA donerat till den libanesiska armèn".


Förra veckan när USA började pumpa in vapen till den libanesiska armèn hörde jag ljudet av helikoptrar. Libanesiska armèn har helikoptrat, men de här ljuden var annorlunda på nått vis.

Jag tittar upp mot himlen och visst, de här var "nya". De gamla helikoptrarna var mörkgröna (kan berätta att de gamla helikoptrarna fick Libaneserna av USA som använt dem under kriget i Vietnam, alltså skitgamla).


De här "nya" helikoptrarna är ljusare (brun-beiga. Användes kanske under gulfkriget). Jag

Undrar bara var USA var när Libanon anfölls från Israeliskt håll. Var var vapnen då? Var det inte viktigt att Libanon kunde försvara sig då också? Antagligen inte. Nu har den libanesiska armèn fått vapen som kan användas inom landet. Alltså inte direkt några raketer som kan nå Israel, om Israel skulle få för sig att starta ett krig på nytt. Nejdå. Det här vapen är ämnade att användas senare inbördes. Min och många andras teori är att de ska användas mot Hizbollah.
Inte första gången som USA medlar med vapen för att röra om i den politiska grytan. Ser fram emot en blodig framtid. Tyvärr.


(kvalitén på kortet är inte så bra, zoomade så gott jag kunde)

No comments: