Saturday, April 28, 2007

Kommer det att bli krig i Sverige i sommar?

Sannolikheten att det kommer att bli krig i Sverige i sommar är lika med mindre än noll. Men sannolikheten att det kan bli krig i Libanon i sommar är ganska stor, mycket stor.

Snart har det gått ett år sedan det senaste kriget bröt ut och som varade i exakt 33 dagar, men som ingen annanstans i världen så är krigen i Libanon temporära, planerade och upprepas med jämna mellanrum. Därför ställer sig turisterna, som brukar komma hit varje sommar, frågan om det kommer att bli krig den här sommaren också, 2007. Givetvis ställs frågan också av lokalbefolkningen som inte har någonstans att ta vägen när ett eventuellt krig startar, men turisterna kan från ett bekvämt avstånd bestämma om de vill vara delaktiga eller ej.

Jag har fått ett tiotals mail från folk, som jag inte känner, men som undrar hur läget är i Libanon och om det blir krig i sommar. Det jag kan säga är följande; Jag tror inte det blir krig i Libanon i sommar. Israel är den som bestämmer om det blir krig, inte Hizbollah, och vi vet alla att Israel led stora förluster under det förra kriget så de har inte råd med ett nytt krig då opinionssiffrorna talar mot premiärministern Ehud Olmert och besluten han tog förra sommaren.

Konflikter libaneser emellan kan dock äga rum, inte under sommaren, men under den kommande hösten. Varför undrar ni? Jo, det splittrade Libanesiska parlamentet ska under oktober månad nominera och välja ny Libanesisk president, och här råder splittrade meningar i allt. Så till er turister som vill komma och bada, sola och äta i Libanon kan jag bara säga, kom (givetvis kan jag inte ta på mig ansvaret för ett eventuellt krig, är bara en enkel medborgare som siar inför framtiden ;-) , ät så mycket som ni kan men se upp för taxi-chaufförerna som lurar utlänningar på en massa pengar, men se till att ni inte är här till hösten.

Jag tillägnar alla mellanrum i ovanstående text till min kära vän Anders Österberg

No comments: